Sprawdź co w trawie piszczy na Twitterze Zainspiruj się na Instagramie Zobacz cenne materiały na Pinterest Porozmawiaj na Facebooku

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej.

autorstwa Cezarego Kujawa

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej.

Kolejna #StrawaDlaDucha, a w niej książka, która jak dotąd wywarła chyba na mnie największe wrażenie. Może też dlatego, że nie spodziewałem się tego po niej, a na dodatek, tematyka i problemy w niej poruszane są dla mnie - jako osoby starającej się tworzyć zgrany zespół - bardzo aktualne. Zapraszam na przegląd lekcji z lektury tej książki.

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie - Patrick Lencioni

Książka choć dość obszerna bo licząca ponad 300 stron, to jednak tak przyjemnie podana, że czyta się ją jak całkiem lekką nowelę. W przystępnej formie opowieści autor zgłębia tematykę budowania zespołu i podstawowych trudności z tym związanych. Nakreśla jak bardzo istotna jest efektywna praca zespołowa i jak poszczególne dysfunkcje wpływają na tą efektywność w negatywny sposób. Zapraszam na krótki przegląd wniosków z lektury.

Lekcja 1: Praca zespołowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej

To nie finanse, ani strategia, ani technologia ale właśnie praca zespołowa jest decydującym czynnikienn przewagi konkurencyjnej - zarówno dlatego, że jest tak potężna i wszechmocna, jak i dlatego że występuje tak rzadko.

Myślę, że powyższe jest dość klarowne i jasne, jednak by ująć to w kilku słowach omówienia. Według autora przewagą w dzisiejszym świecie konkurencji jest umiejętność zespołów do współpracy. Jest to tak istotne z dwóch głównych powodów. Po pierwsze - efektywnie współpracujący zespół to potęga. Po drugie - rzadkość występowania zespołów współpracujących efektywnie sprawia, że każdy przypadek takiego zespołu wynosi go i firmę w ramach której pracuje na szczyt. W tym miejscu autor tłumaczy także, że by zacząć sprzedawać należy jak najszybciej pracować jako zespół. Bez tego, nici z efektów. Myślę, że podświadomie każdy rozumie i akceptuje ten fakt. Problem polega na tym, że nie bardzo wiemy jak taki zespół stworzyć. O tym, że proces tworzenia lub naprawienia zespołu, nie jest wcale prosty, mówi autor w sposób bardzo obrazowy:

Rozbity zespół jest jak złamana ręka lub noga: składanie jest zawsze bolesne, zdarza się nawet że musisz ją ponownie łamać by w końcu lepiej się zrosła. A powtórne łamanie boli jeszcze bardziej niż pierwsze ponieważ musisz zrobić to w sposób zamierzony.

Lekcja 2: Dysfunkcja I - Brak zaufania

Zaufanie jest podstawą prawdziwej pracy zespołowej

Wybitne zespoły nie mają przed sobą tajemnic - mówi autor - nie obawiają się prać brudów. Przyznają się do swoich pomyłek, słabości i lęków bez obawy przed odwetem. Brak zaufania w zespole prowadzi do nasilenia jego ciekawego przejawu - potrzeby niezależności. Członkowie zespołu, w którym panuje ta dysfunkcja, przejawiają skłonności do działania na własną rękę, nie komunikują swoich potrzeb, problemów i niepewności innym. Potrzebują i brną w wymuszoną niezależność, gdyż wtedy nie muszą eksponować tych słabości.

Zadaj sobie pytanie: Jaka jest Twoja mocna i jaka jest słaba strona w budowaniu sukcesu przedsięwzięcia w którym bierzesz udział ? Gdy określisz te strony i szczerze porozmawiasz z członkami zespołu, możesz "opuścić gardę".

Lekcja 3: Dysfunkcja II - Obawa przed konfliktem

Zebrania są polem do największych konfliktów, ale też zebranie bez konstruktywnej dyskusji i konfliktów jest zupełnie zbędne.

Z pierwszej dysfunkcji czyli braku zaufania wynika w sposób prosty druga z dysfunkcji - obawa przed konfliktem. Jeśli ludzie w zespole nie ufają sobie, nie są w stanie rozmawiać w sposób szczery i dyskutować bez obaw. Boją się nie zgodzić z czymś otwarcie i dyskutować, choćby mieli najlepsze intencje, konkretne argumenty, wiedzę i przekonanie o słuszności swojej opinii. W wyniku tego w zespole powstaje sztuczna harmonia, która działa jak zasłona dymna. Z zewnątrz wydaje się, że nic się nie dzieje, ale tak naprawdę pod płaszczem tej mglistej harmonii, przemykają już tragedie związane z dysfunkcją, która właśnie się kształtuje.

Lekcja 4: Dysfunkcja III - Brak zaangażowania

Bez zaangażowania w realizację podjętych decyzji, nie można osiągnąć nic konkretnego.

Ludzie, którzy obawiają się konfliktu nie angażują się w projekt w którym uczestniczą. Sztuczna harmonia sprawia, że nie czują potrzeby, ani też możliwości zmian. Pojawia się niepewność, która jest jasnym przejawem tej dysfunkcji. Jeśli ludzie są niepewni, nie będą aktywnie angażować się w realizacje powierzonych im zadań.

Lekcja 5: Dysfunkcja IV - Unikanie odpowiedzialności

Brak przekonania prowadzi wprost do unikania odpowiedzialności

Jeśli ludzie nie są przekonani do planu jaki przed nimi nakreślimy, nie będą skorzy do brania odpowiedzialności. Namacalnym przejawem unikania odpowiedzialności w zespole są niskie standardy realizowanych zadań. Jeśli członkowie zespołu nie czują się odpowiedzialni za zadania jakie otrzymują, nie będą utrzymać wysokiej jakości. Standardy zostaną obniżone a tym samym efektywność zespołu spadnie drastycznie.

Lekcja 6: Dysfunkcja V - Brak dbałości o wyniki

Unikanie odpowiedzialności prowadzi nieuchronnie do niedbalstwa.

Jeśli zadanie nie jest "moje", nie ma szans na pełne zaangażowanie, standardy są zaniżone, a co za tym idzie wkrada się ostatnia, piąta dysfunkcja, brak dbałości o wyniki. Poza oczywistym efektem tej dysfunkcji - czyli spadkiem efektywności zespołu - możemy zaobserwować inny przejaw tej dysfunkcji - na poziomie indywidualnych jednostek. Członkowie zespołów, w ktorych panuje ta dysfunkcja będą przejawiali tendencję do stawiania celów swoich lub celów swoich działów ponad celami firmy. Stawianie na pierwszym miejscu celów organizacji zostaje zastępnowane podążaniem za własnymi indywidualnymi celami, rozwijaniem kariery i budowaniem własnej pozycji kosztem zespołu i całej firmy.

Lekcja 7: Złe zachowania i polityka

W całej książce jest kilka myśli, które nie należą do konkretnych rozważań danej dysfunkcji ale w ciekawy sposób ilustrują problemy zespołów. Oto dwie z nich:

Tolerancja złych zachowań w grupie, prowadzi do katastrofy.

Ta myśl jest niejako powiązana z dysfunkcją numer dwa - obawą przed konfliktem - choć w tym wypadku jest to może bardziej dysfunkcja osoby kierującej zespołem. Złe zachowania w grupie, takie jak brak zaufania, zaangażowania, unikanie odpowiedzialności czy budowanie własnej indywidualnej kariery kosztem całego zespołu - takie zachowania powinny być z miejsca ukracane. Tolerancja prowadzi do pogłębiania problemów.

Niebezpieczna polityka

Z polityką mamy do czynienia wtedy gdy ludzie dobierają słowa i dzialania kierując się oczekiwanymi reakcjami innych, a nie tym co sami myślą. Sądzę, że ta definicja jest tak obrazowa, że nawet ni potrzebuje wyjaśnień. Powinniśmy za wszelką cenę walczyć z rozwijaniem gierek politycznych w organizacji i zespołach jakie prowadzimy.

Podsumowanie

Polecam tę książkę każdemu kto chciałby zrozumieć mechanizmy rządzące pracą w zespołach. Czy to w pracy czy w domu, w wielu sytuacjach jesteśmy członkami zespołów, jeśli poznamy zasady ich działania i współdziałania możemy lepiej zrozumieć ryzyka związane z wkradaniem się do ich struktur wspomnianych dysfunkcji. Muszę przyznać, że nie byłem gotowy na tak konkretną, przyjemnie podaną i użyteczną dawkę wiedzy. Na pewno nie raz wrócę jeszcze do tej lektury.

Marzec już dobiega końca, dwie kolejne książki już przeczytane. Jedną z nich będzie kontynuacja tej książki, a wniej bardzo praktyczne podejście do tego jak przezwyciężać wymienione dysfunkcje. Zapraszam już teraz.

Bywajcie,
Czarek

Jeśli uważasz, że to co przeczytałeś może przydać się innym,
udostępnij ten artykuł na Facebooku. Dzięki.

Opublikowano:

28.03.2019


Poprzedni:

Robert Lewandowski. Nienasycony.


Następny:

Podsumowanie - Marzec 2019



Jeśli Ci się podobało,
zapisz się do newslettera

 
informacje spis treści polityka prywatności